luni, 27 februarie 2017

Opera ca institutie de arta. Locul Romaniei in istoria Europei

Acest editorial este publicat si in: Revista Agero-Stuttgart (agero-stuttgart.de), 400 000 de cititori pe luna, citita si in SUA si Canada; Ziarul Buna Ziua Cluj (bzc.ro), 150 000 de cititori pe luna. Blog: emilaluas.blogspot.ro; Facebook.com Uniunea Ardelenilor Si Bantenilor; Facebook.com Emil Aluas.

Prezentare autor:
Cadru universitar în Europa şi SUA, refugiat politic în SUA în 1986, publicist cu peste 900 de editoriale/articole/interviuri, publicate în România, Germania (Stuttgart), SUA, profesorul Emil Aluaş este fondatorul şi preşedintele Fundaţiei PRO WEST, Cluj.

[Declaraţie în presa occidentală: ”Cei care am plecat, la acea vreme legal sau ilegal, ca refugiaţi politici din România înainte de decembrie 1989, am contribuit toţi la căderea comunismului. Culpabiltatea pentru acea formă inumană şi criminală de comunism specific românesc, aparţine majorităţii copleşitoare a poporului român, în frunte cu foştii PCR’şti, tot ei actualii conducători. După decembrie 1989 această majoritate copleşitoare a respins repetat o Lege a Lustraţiei şi continuă să aleagă pe foştii comunişti de rang înalt, sau pe urmaşii lor. Până în acest moment nici un trust de presă nu m-a interogat despre cum am plecat eu în SUA. Majoritatea poporului român continuă şi azi să participe la o mare nedreptate împotriva altor români: români cinstiţi, care gândim şi suntem produsul Ocidentului. Din decembrie 1989 până în prezent au trecut mai mult de 27 de ani. Majoritatea copleşitoare a românilor continuă să fie: slabi profesional, şmecheri, hoţi, majoritatea mici-găinari. Asta se citeşte pe ei, pe feţele lor, pe felul în care vorbesc şi-şi organizează gândurile, atât în România cât şi în lumea largă“.  Prof. Emil Aluaş].

Editorial:

Opera ca instituţie de artă. Locul naţiunii române în istoria Europei

Este pentru a doua oară când mă opresc la un subiect de care mă leagă întreaga mea biografie din Europa si SUA. Stăpânesc subiectul pentru că am fost educat în acest domeniu din clasa a-I-a până la studii post universitare. În prezent sunt informat la zi cu tot ce se întâmpla în jurul lumii în domeniul interpretativ de operă, domeniul simfonic şi educaţional. M-a incitat, nu pentru prima oară, un interviu luat lui Ioan Holender de către Alexandru Pătraşcu, interviu publicat online în ziarul Adevarul, in februarie, 2017. Voi porni de la un răspuns dat de George Enescu, la întrebarea: “Putem trăii fără muzică ? Da. Dar cum“. Ioan Holender afirmă corect în interviul lui că: „Scopul unei instituţii publice nu este asigurarea comodităţii şi bunăstării angajaţilor săi”. Din contră, adaug eu. În întreaga istorie a omenirii (civilizaţia creştină) aşa ceva nu a existat. Rolul unei instituţii publice este de a deservi oamenii. Spiritul lor. Persoanele angajate în aceste instituţii trebuie să accepte că între oameni sunt excepţii. Şi să le accepte ca atare.

Nu cred că sindicatele din România vor accepta aşa ceva în contractul colectiv de muncă. De ce ?. Pentru că oamenii din România (posibil şi din alte ţări foste comuniste) consideră că “prin libertate” trebuie ca totul să li se cuvină. Profund greşit. La nivel european s-a instaurat chiar o regulă: “Putem trăii şi fără să muncim”. Teoria este adusă şi susţinută de ultimii doi “granguri” a-i Comisiei Europene: Emanoil Barosso (în prezent plecat din funcţie dar sub o anchetă penală în desfăşurare). Iar celălalt este Jean-Claude Juncker, în prezent sub anchetă penală, acuzat de corupţie şi spălare de bani (pe B1 TV s-a afişat anunţul că ar intenţiona să se retragă. Prea târziu Mr. Juncker).
                                                                      
Privind afirmaţiile lui Ioan Holender, sunt întru totul de acord cu punctul lui de vedere. Ca fost Director General al Operei din Viena (Wiener Staatsoper) timp de 20 de ani, în prezent Consilier Artistic al Metropolitan Opera din New York, Ioan Holender reconfirmă metoda clară că Opera Naţională din Bucureşti trebuie să devină o scenă marcantă în Europa, în lume. Desfiinţarea ei şi început totul de la capăt este o metodă radicală, dar necesară. Numai astfel se poate schimba o întreagă mentalitate, o cultură. Este valabil pentru toate operele din România. Ca absolvent la Cluj, am primit repartiţie ca instrumentist în orchestra Operei Române din Cluj. Pentru prima dată în viaţa mea am aflat că existau solişti care nu cântau cu anii, dar îşi luau salariul întreg, uneori chiar mărit, de la stat. Ulterior am umblat ca dirijor în două continente dar nicăieri nu am mai întâlnit aşa ceva. Acea gândire mai există şi azi, atât la Cluj cât şi la Bucureşti.

Statul român acordă sufieciente sume de bani acestor instituţii. Când este însă vorba de angajări de excelenţă, cum a fost cazul balerinei Liana Cojocaru , “boborul” din opera bucureşteană a refuzat angajarea. Niciodată excelenţa nu a fost iubită de “bobor”. Tocmai pentru că este diferită de restul gloatei. Arta de înaltă calitate nu s-a clădit niciodată pe principii de “democraţie populară”. Reţineţi, nicăieri în lumea în care şi noi dorim să ne aliniem, excelenţa se angajează NUMAI de către profesionişti. “Boborul” are doar un rol consultativ. Calitatea prestată de excelenţă trebuie să se confirme imediat. Este un proces existent de sute de ani în Civilizaţia Vestică. România poate merge înainte şi fără actuala Opera Naţională din Bucureşti. A fi angajat la stat, de multe ori fără concurs, dar sigur fără o perioadă de probă de 4, 5 ani, este o favoare care ţi se face. 

Îmi este imposibil să închei acest editorial fără să mă întreb şi să întreb întreg “boborul român”, generaţia care cu splendoare a construit comunismul, şi care în majoritatea copleşitoare a votat PSD: Dacă în acest moment mai mult de o treime din pensiile lunare se plătesc din împrumut bancar, oare cât de datoare va ajunge România în următorii zece ani ?. Şi să mai spun ceva “boborului român”: Preşedintele Klaus Johannis, deşi departe de pretenţiile mele de la un preşedinte, afirm că nu are nimic în comun cu fragmentarea românilor. Încetaţi să mai inventaţi motive de conflict doar ca să vă justificaţi primirea pensiilor voastre murdare. Fragmentarea generaţiilor, despre care am scris în urmă cu cinci ani, s-a produs tot datorită “boborului român”. Iar conflictul este abia la început.

Prof. Emil Aluaş                                                        Luni, 27 februarie, 2017
Preşedinte-Fondator                                                  Budapesta
Fundaţia  PRO  WEST, Cluj 


EA/cc:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu