duminică, 11 decembrie 2016

Am votat pentru un Ardeal si un Banat al Occidentului

Prezentare autor:

Cadru universitar în Europa şi SUA, refugiat politic în SUA în 1986, publicist cu peste 900 de editoriale/articole/interviuri, publicate în România, Germania (Stuttgart), SUA, profesorul Emil Aluaş este fondatorul şi preşedintele Fundaţiei PRO WEST, Cluj.

[Declaraţie în presa occidentală: ”Cei care am plecat, legal sau ilegal, ca refugiaţi politici din România înainte de decembrie 1989, am contribuit toţi la căderea comunismului. Culpabiltatea pentru acea formă inumană şi criminală de comunism specific românesc, aparţine majorităţii copleşitoare a poporului român, în frunte cu foştii şi actualii şefi a-i PCR. După decembrie 1989 această majoritate copleşitoare a respins repetat o Lege a Lustraţiei şi continuă să aleagă pe foştii comunişti de rang înalt, sau pe urmaşii lor. Marea majoritatea a poporului român continuă şi azi să participe la o mare nedreptate comisă de ei înşişi. Deşi din decembrie 1989 până în prezent au trecut 27 de ani. Mai mult de un sfert de secol. Oare cât v-a mai dura ?. Emil Aluaş].

Editorial:
Am votat pentru un Ardeal şi un Banat al Occidentului.

Pe o vreme splendidă, ca o zi însorită de primăvară, m-am dus la vot. Îmi privesc buletinul pe verso şi constat că de când sunt întors în Europa, acasă la Cluj, nu am lipsit de la nici un vot. Am votat un partid nu o persoană. Iar în cadrul partidelor nominalizarea celor de pe liste s-a fâcut pe aranjamente. “În stil românesc”. Între toate naţiile pe care le cunosc, pe multe le şi ştiu, nici una nu se compară cu “stilul românesc”. Este unic, inimitabil şi vine din istoria noastră. Sau, cum mi se spune în satele din Ardeal: “la români aşa a fost de veacuri, şi nu se v-a schimba niciodată“. Este destul de dezarmant.

Am fost oprit pe strada Croitorilor, lângă Central, deci în Centrul Clujului, cu întrebarea: “Nu ştiţi unde mă pot duce să votez ?”. Era un tânăr. Am apreciat vârsta lui de până spre 40 de ani. L-am direcţionat imediat spre Liceul Bălcescu. “De unde eşti ?”. Îl provoc. “Sunt venit din Bucureşti, dar sunt din Bucovina, chiar din Cernăuţi. Vreau să rămân definitiv în Cluj. Am absolvit două facultăţi, arhitectură şi drept la Bucureşti. Îmi place foarte mult Clujul “. Este poate pentru a mia oară în ultimii zece ani, când sunt martor direct la o astfel de decizie venită din partea unui străin de Cluj, de Ardeal. “Trebuie să fii atent la o astfel de decizie” îi zic. „Noi, clujenii suntem destul de constipaţi. Deşi s-a făcut o infuzie forţată de populaţie de la sud şi est de Carpaţi în ultimii 100 de ani, noi, clujenii, ardelenii, rămânem în continuare “nişte conservatori în educaţie, gândire, fel de a fi. Suntem marcaţi de cei peste o mie de ani de cultură germană, începând cu arhitectura din zona centrală a Clujului şi a tuturor oraşelor din Ardeal şi Banat. Apariţia grotescă a blocurile comuniste ne-a depersonalizat cultura şi istoria. Această cultură germanică a dominat întreaga zona geografică a Centralui Europei”. Mi-a plăcut acest tânăr educat. Nu vorbea cu “accent de Tiraspol”, accent pe care nu-l pot suporta. Repet, este poate pentru a mia oară când sunt martor direct al acestui fenomen, de imigrare în Cluj, în Ardeal, cu cei veniţi din estul actualei Românii. Sunt persoane în jurul meu care îmi relatează la râdul lor despre un fenomen al imigraţiei spre Cluj, spre Ardeal, fenomen care are loc în ultimii opt-zece ani. Mă simt invadat iar spaţiul meu a devenit foarte mic.

“Oare aceşti imigranţi văd un viitor occidental al Ardealului şi Banatului ?”, m-a întreabat un ungur, clujean. Eu sunt convins că aşa va fi. Oamenii se gândesc la viitorul lor, a familiilor lor, într-un Ardeal şi Banat Vestic. De când am făcut primul meu turneu în Vestul Europei (1973) nu am avut nici o indoială că aparţinem Occidentului. Că Vestul ne v-a salva de a fi influenţaţi, molipsiţi, schimonosiţi, de o cultură ruso-balcanică.

Nici în prezent nu am idee dacă cei de pe listele partidelor sunt competenţi şi vor să facă ceva pentru Ardeal şi Banat. Sau pur şi simplu doresc un loc de muncă. Am votat deci pentru ca Ardealul şi Banatul să aparţină Vestului. La orice preţ. “Vestul nu este perfect, dar funcţionează” (JFK, Berlin, 1962). Nu este uşor. “V-a dura două generaţii. Trebuie să moară cei care au parcurs manualele noastre de istorie”. Îmi spune un clujean, coleg de generaţie. Mă îngrozesc că s-ar putea să aibă dreptate. În zeci de editoriale publicate în actuala Românie şi în Vestul Europei (citite şi în SUA şi Canada), am transmis necesitatea ca noi toţi să ne schimbăm. Îmi amintesc de cele două manifestaţii ale ciobanilor români care protestau la Bucureşti împotriva a ceea ce li s-a impus de către Jean Claude Juncker, şi acoliţii lui de la Bruxelles. “Acum venim pentru a doua oară la Bucureşti. A treia oară vom merge la Budapesta”. Am fost surprins că o televiziune centrală a transmis acest comentariu al unui cioban român. Când până şi scurta mea declaraţie în care acuz comuniştii că mai sunt la putere este cenzurată.

Prof. Emil Aluaş                                           Luni, 12 decembrie, 2016
Preşedinte-Fondator                                     Cluj-Napoca, RO
Fundaţia PRO WEST


EA/cc:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu